تاریخچه فراری | منطقه ماشین

تاریخچه فراری

تاریخچه فراری

کارخانه فراری (به انگلیسی : Ferrari) یکی از کارخانه های ایتالیایی است که به ساخت ماشین های اسپرت و سوپرماشین ها (SuperCars) در شهر مارانائلو می پردازد . این شرکت از سال ۱۹۴۷ بطور قانونی فعالیت خود را توسط فردی به نام انزو فراری (Enzo Ferrari) شروع کرد . این شرکت اولین اتومبیل توریسمو خود را در سال ۱۹۴۹ و با نام کامل ۱۶۶ Inter را تولید کرد . ساخت اتومبیل های Turismo که دو سرنشین ظرفیت دارد ، هنوز هم ادامه دارد . این شرکت در سال ۱۹۶۹ بدلیل مشکلات اقتصادی شدید و ضررهای پیاپی ، مقداری از سهام خود را به فیات (Fiat) فروخت که هنوز هم این سهام در دست شرکت فیات است . همچنین این کمپانی به غیر از تولید اتومبیل ، کالاهای دیگر مانند لباس ، نوشت افزار ، دوچرخه ، عینک و … تولید می کند که همه با نام و برند فراری به ثبت رسیده اند . ضمنا در سال ۲۰۰۷ شرکت فراری از طرف روزنامه مشهور Financial Times در ردیف ۱۰۰ کمپانی برتر جهان قرار گرفته است .

انزو فراری
انزو آنسلمو فراری (Enzo Anselmo Ferrari) در سال ۱۹۸۹ در شهر مودنا ایتالیا بدنیا آمد . پس از تحصیلات معمولی و دانشگاه ، انزو به اتومبیل رانی و مسابقات ماشینی علاقه ای بسیار پیدا کرد اما در همین موقع بود که جنگ جهانی اول شروع شد . انزو در این جنگ به همراه پدرش آلفردو شرکت کرد اما پدرش در سال ۱۹۱۶ و بر اثر آنفولانزا در گذشت . پسر هم به مرض پدر دچار شد و در پی آن از خدمت و همچنین نعل کردن اسب در خدمت معاف شد . پس از بازگشت به خانه ، خانواده او از هم پاشیده شده بود و برای انزو که جوانی بیکار بود ، دورنمای جالبی دیده نمی شد . او در استخدام شرکت Fiat رد شد و بالاخره پس از جستجوی بسیار در یک کمپانی اتومبیل سازی به نام CMN (Costruzioni Maccaniche Nazionali) استخدام شد . جایی که او می بایست در ها و قطعات کامیون ها را دوباره طراحی و درست می کرد . در سال ۱۹۱۹ او در تیم مسابقه ای شرکت سی. ام. ان. شرکت کرد اما فروغ چندانی نداشت و آن شرکت را در سال ۱۹۲۰ ترک کرد تا به Alfa Romeo بپیوندد . در تیم مسابقه رومئو موفقیتی بیشتر کسب کرد و تا سال ۱۹۲۴ این موفقیت ادامه داشت تا انزو مسابقات کوپا آسکرو را برد و شرکت رومئو به او پیشنهاد مسابقات بزرگتر و مقام بالاتر را داد اما فراری نپذیرفت و تا سال ۱۹۲۷ مسابقه نداد . تا سال ۱۹۲۹ یعنی سال تاسیس گروه فراری اسکودریاه ، انزو مستقیما تحت نظر رومئو کار کرد . در همان سال به مدیریت فروش شرکت رومئو دست یافت و یک تیم بزرگ مسابقه تشکیل داد . انزو این تیم بزرگ را فراری اسکودریاه (Scuderia Ferrari) نامید . همکاری رومئو با انزو تا ۱۹۳۳ طول کشید و رومئو از نظر اقتصادی در تنگنا قرار گرفت و از همکاری در مسابقات و حمایت از فراری عقب کشید . تا چند سال میادین در دست رقیب ها بود و در سال ۱۹۳۷ ، رومئو بار هم با کمک فراری برای چندین سال متوالی تمام مسابقات را با برد پشت سر گذاشت و از آن پس بعنوان طراح در رومئو مشغول طراحی ماشین های مسابقه ای شد . بعد از چند سال او کارخانه تولید قطعات بدنه اتومبیل های مسابقه ای تحت عنوان Auto-Avio Costruzioni به راه انداخت . طی جنگ جهانی دوم و بمباران های پیاپی شهر مودنا انزو تصمیم گرفت که به شهر مارانائلو مهاجرت کند . درسال ۱۹۴۷ و در آن جا او شرکتی تاسیس کرد که بوسیله آن می توانست ماشین ها را با نام خود وارد بازار کند و در بین مردم شهرت بسیاری پیدا کرد . سپس در چند مسابقه جهانی فرمول ۱ و ۲ موفقیت کسب کرد و شرکت به ساخت اتومبیل های مسابقه ای و مخصوصا Gran Turismo پرداخت تا این که در سال ۱۹۶۰ شرکت با ضررهای پیاپی و وضع اقتصادی ناگوار روبرو شد . فیات پیشنهاد خرید را به فراری داد اما قیمت خیلی پایین بود و فراری نپذیرفت و می خواست با Ford به توافق برسد . قیمت پیشنهادی فراری به فورد حدود ۱۲ میلیون دلار بود که فورد برنامه های بسیاری برای اتومبیل های خود داشت و از همین رو نتوانست با فراری قرارداد ببندد . فراری نیز از روی ناچاری در سال ۱۹۶۹ ، در حدود ۵۰ درصد از سهام خود را در اختیار فیات قرارداد و فیات نیز به خرید ادامه داد تا این که در سال ۱۹۸۸ در حدود ۹۰ درصد شرکت در اختیار فیات بود . فیات بر خلاف شرکت های دیگر که پس از خرید به تخریب آن می پردازند پس از کناره گیری فراری در سال ۱۹۷۱ ، به رونق تیم اسکودریاه و شرکت فراری پرداخت تا این که در سال ۱۹۷۵ ، فراری یکی از قدرتمند ترین تیم های اتومبیل رانی بود . انزو فراری هم در سال ۱۹۸۸ و در سن ۹۰ سالگی از دنیا رفت . از آن پس فراری به قهرمانی های کمتری نسبت به گذشته رسید اما تیم اسکودریاه همچنان باقی است .

 

تاریخچه
در سال ۱۹۴۷ ، اولین اتومبیل جاده فراری با نام ۱۲۵ Sport طراحی و روانه بازار شد که به دلیل طراحی زیبا و همچنین قدرت بالا مورد توجه قرار گرفت . در سال ۱۹۶۱ این شرکت با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم کرد و همچنین به مقابله با شرکت قدرتمند جگوار (Jaguar) پرداخت که در نهایت با کمی کمک فیات توانست از این مرحله به سلامت بیرون بیاید . در سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ شرکت آمریکایی فورد با تولید سری Shelby و Mustang تقریبا بسیاری از بازار را در دست گرفت و به به فراری ضربه زد که زیاد برای فراری مشکل ایجاد نکرد و فراری با طراحی مدل هایی همچون Dino ، GT و GTO توانست بازار را به نفع خود برگرداند . البته در طی این سال ها شرکت فورد با اتومبیل فورد GT40 خود تقریبا تمام کاپ ها را برد تا حتی تیم پورشه هم با بهترین اتومبیل خود یعنی Porsche 917 نتواند کاری بکند . همچنین در سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ ، شرکت پورشه با مدل های ۹۰۸ و ۹۱۷ خود بازهم مسابقه ها را واگذار کرد اما در یک مسابقه شرکت فراری با اتومبیل خود یعنی ۳۱۲P توانست مسابقه را ببرد . در سالهای ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ بازهم ۳۱۲P چند افتخار دیگر برای فراری کسب کرد تا یکی از به یاد ماندنی ترین و بهترین تولیدات فراری باشد . از آن به بعد فراری وارد مسابقات فرمول ۱ یا F1 شد که در آن جا هم بسیاری از عناوین را بدست آورد . در سال ۱۹۸۸ نیز انزو فراری درگذشت . در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ ، مایکل شوماخر آلمانی وارد عرصه شد و برای تیم فراری افتخاراتی بی نظیر کسب کرد . در سال های پیاپی این افتخارات ادامه داشت و در سال ۲۰۰۴ پایان یافت و شوماخر بعد از ۲ سال افت شدید ، از رانندگی در سال ۲۰۰۶ خداحافظی کرد . در سال ۲۰۰۸ سهام شرکت تقسیم شد و فیات ۵۶% ، مدیوبانکا (بانک ایتالیایی) ۱۵% ، کومرزبانک (بانک آلمانی) ۱۰% ، برادران لهمن (شرکت سهام آمریکایی) ۷% و پیرو فراری (پسرخوانده انزو) ۱۰% از سهام شرکت را در اختیار دارند .

لوگو شرکت
لوگوی شرکت فراری یک اسب سیاه در جلوی یک سپر زرد است که در بالای آن سه رنگ سبز و سفید و قرمز وجود دارد و دو حرف S و F بر روی آن وجود دارد . این دوحرف برای Scuderia Ferrari است . در سال ۱۹۲۳ فرانسسکو باراکا ، هنگامی که انزو مسابقه محلی ساویوو در منطقه راونا را برد ، به او مدالی هدیه داد که نشان این اسب رو آن بود . این اسب نشانه نیروی هوایی ایتالیا در جنگ جهانی اول بوده است . البته این نشان در اصل مخصوص سربازان آلمانی پیاده اشتوتگارت بوده است که به ایتالیا منتقل شده است .

درباره نویسنده

Mr-Hossein   بنیان‌گذار , موسس و مدیر ارشد شرکت و سایت منطقه ماشین

ارسال دیدگاه