خودروهای جوان‌پسند , کیا سراتو بخریم یا مزدا۳؟ | منطقه ماشین

خودروهای جوان‌پسند , کیا سراتو بخریم یا مزدا۳؟

خودروهای جوان‌پسند , کیا سراتو بخریم یا مزدا۳؟

مزدا۳ و کیا سراتو دو خودرو سواری هستند که توجه افراد زیادی به خصوص جوانان را به خود جلب کرده اند؛ در این گزارش به بررسی این دو خودرو می پردازیم و مشخصات فنی، ایمنی، قیمت و امکانات آنها را باهم مقایسه خواهیم کرد.

مزدا۳ خودرو سواری ژاپنی  است که از سال ۲۰۰۳ در شرکت مزدا موتور تولید می‌شود. شرکت خودروسازی گروه بهمن نیز اقدام به مونتاژ نسل اول این خودرو در سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ و نسل دوم این خودرو در سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳ در ایران کرد که به دلیل کمبود قطعات مورد نیاز، تولید این خودرو، به مرور کاهش یافت و در مرداد ۱۳۹۳، رسما متوقف شد. در مجموع در سال ۱۳۹۳ تنها تعداد ۱۱ دستگاه مزدا۳ از خط تولید این خودرو در خودروسازی گروه بهمن خارج شد.

با تغییر شرایط تجاری و بین المللی در سال ۱۳۹۴، قطعات این خودرو محبوب که عنوان پرفروش ترین مدل تاریخ خودروسازی شرکت مزدا را کسب کرده، مجددا به تهران ارسال شد و گروه خودروسازی بهمن، مجددا برنامه مونتاژ مزدا۳ را در دستور کار خود قرار داد. این خودرو در آخرین ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ۹۵ و در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره کیفی شد.

مزدا۳ دارای سیستم تعلیق خشک، در کنار فضای محدود کابین که البته نشات گرفته از فرم آیرودینامیک خودرو است، سواری ناراحتی را برای سرنشینان رقم می زند. پیشرانه ۴ سیلندر ۲۰۰۰ سی سی مزدا۳، هر چند با سراتو هم حجم است اما با وجود حد اکثر توان و گشتاور موتور کمتر و وزن بیشتر خودرو نسبت به سراتو اما در مقایسه این خودروها با هم که توسط کارشناسان انجام شده است، پا به پای حریف کره ای می تاخت.

این نسل کیا سراتو نیز خودرویی است که تولید آن از تیرماه ۹۳ در گروه خودروسازی سایپا در دو مدل با موتورهای ۱۶۰۰سی سی با گیربکس معمولی و موتور ۲۰۰۰ سی سی با گیربکس اتوماتیک آغاز شده است. کیا، طی سال های گذشته تغییرات متعددی روی سراتو اعمال کرده تا بتواند در این بخش بازار، مقابل رقبا، حرفی برای گفتن داشته باشد اما علی رغم بهبودهای حاصل آمده، سراتو در بحث کیفیت کلی، همچنان یک قدم عقب تر از رقبا است.

کابین کیا، با وجود فضای پای عالی در عقب، از ضعف فضای سر رنج می برد. طراحی صفحه کیلومتر و داشبورد، با ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز، هیجان خاصی را در راننده ایجاد می کند. گیربکس این خودرو به خوبی وظیفه خود عمل کرده و کمترین تاخیر در تعویض دنده ها را دارد و با تکیه بر همین مزیت توانسته به شتاب صفر تا صد ۱۰٫۳ ثانیه برسد. مصرف سوخت و نفوذ صدای پیشرانه به داخل خودرو از نقاط ضعف سراتو است. این خودرو در آخرین ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در اسفند ۹۵ و در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان موفق به کسب چهار ستاره از پنج ستاره کیفی شد.

 

ارزیابی

مزدا ۳

کیا سراتو

قیمت (تومان)

۱۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰

۹۹٫۰۰۰٫۰۰۰

IQS در سال آخر (تعداد عیوب اولیه، عبارت است از تعداد عیوب مشاهده شده در هر ۱۰۰۰ خودرو در سه ماه اول مالکیت خودرو از نگاه مشتریان)

۱۵۷

۲۴۱

ارزیابی نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش (بررسی وضعیت  ارائه خدمات پس از فروش در سطح نمایندگی های مجاز با در نظر گرفتن شرایط نیروی انسانی، تجهیزات، فضاهای فیزیکی، نظام آراستگی و فرآیندهای مرتبط با حقوق مصرف کنندگان انجام می شود)

۸۱۰٫۹

۷۷۱

رضایت مشتریان از فرآیند فروش در سال آخر     (میزان رضایت مشتریان از فرایند فروش عبارت  است از ارزیابی رضایت مندی مشتریان از شاخص هایی نظیر اطلاع رسانی و پاسخ گویی، توجه به خواسته های مشتری، هزینه و زمان صرف شده و فرآیند تحویل خودرو)

۶۱۵

۶۱۹

رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش درسال آخر (رضایت  مشتریان از خدمات پس از فروش عبارت است از ارزیابی رضایت مندی مشتریان از خدمات ارائه شده توسط تعمیرگاه های مجاز شرکت های عرضه کننده خودرو در هر مراجعه مشتری به این تعمیرگاه ها در شاخص هایی نظیر زمان تعمیرات، قیمت و کیفیت تعمیرات، رفتار پرسنل تعمیرگاه، گستردگی شبکه خدمات پس از فروش، مدت زمان تحویل خودرو به مشتری، بر طرف شدن کامل عیوب، وجود قطعات یدکی مورد نیاز و ارائه صورتحساب نهایی به مشتری)

۶۸۵

۶۴۲

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه در سال آخر       (رضایت کیفی اولیه محصول عبارت است از ارزیابی کیفیت اولیه خودرو در ۹۰ روز مالکیت از نگاه مشتریان)

۷۵۹

۷۱۶

شاخص طراحی و چیدمان خودرو ( در این مطالعه ارزیابی صاحبان خودرو  از زمینه های طراحی، چیدمان و عملکرد وسیله نقلیه جدید در مدت زمان حداقل ۹۰ روز پس از مالکیت انجام می شود)

۷۴۱

۶۶۶

 

 

مقایسه مشخصات فنی خودروها

مزدا۳

کیا سراتو

حجم موتور (CC)

۲۰۰۰

۲۰۰۰

حداکثر توان موتور (hp)

۶۵۰۰@۱۴۷٫۴

۶۲۰۰@۱۵۶

حداکثر گشتاور (rpm)

۴۰۰۰ @ ۱۸۷

۴۳۰۰@۱۹۴٫۲

تعداد سوپاپ

۱۶

۱۶

نوع سوخت

بنزین

بنزین

حداکثر سرعت (Km/h)

۱۸۵

۱۹۰

شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)

۱۲٫۲

۱۰٫۳

گیربکس

اتوماتیک

اتوماتیک- ۶سرعته

مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر، ترکیبی، لیتر)

۶٫۴

۷٫۹

طول خودرو (mm)

۴۵۸۰

۴۵۳۰

عرض خودرو (mm)

۱۷۵۵

۱۷۷۵

ارتفاع خودرو (mm)

۱۴۷۰

۱۴۶۰

فاصله بین دو محور چرخ های عقب و جلو (mm)

۲۶۴۰

۲۵۶۰

وزن خالص خودرو بدون سرنشین

۱۲۶۰

۱۲۹۳

گنجایش مخزن سوخت (لیتر)

۵۵

۵۲

شاخص آلایندگی

یورو۵

یورو۴

تجهیزات ایمنی و رفاهی

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )-۲ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو سیستم های پایداری و کمک راننده-سیستم ضد قفلABS به همراه EBD , EBA وDSC سفارشی سیستم های امنیتی و حفاظتی-قفل مرکزی دارای ریموت کنترل ، سیستم قفل دوبله ، سیستم ضد سرقت و دزدگیر ، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده سیستم فرمان و هدایت پذیری-فرمان الکترو هیدرولیک با قابلیت تنظیم در ۴ جهت ، دارای روکش فرمان PCVنوع غربیلک-سه شاخه اسپرت با طراحی جدید

سیستمهای تهویه مطبوع-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سیستم صوتی و تصویری-سیستم صوتیMP3 به همراه ورودی AUX ، دارای ۴ بلند  گو سیستمهای مولتی مدیا-کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده ، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو سیستم صندلیهای جلو-سیستم تنظیم صندلی راننده در ۴ جهت . پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه سیستم صندلیهای عقب-دارای روکش پارچه ای و ۳ عدد پشت سری قابل تنظیم سیستم آیینه ها-آیینه های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار و تنظیم برقی سیستم شیشه ها-بالابر شیشه های جلو و عقب برقی سیستم های سقف- سیستم روشنایی جلو-چراغHalogen با قلبلیت کنترل  دستی و مه شکن سیستم روشنایی عقب-چراغهای عقب LED به همراه مه شکن  سنسورهای پیش فعال- سیستم های کمک رانندگی-کروز کنترل ، کامپیوتر سفر

یربگ راننده و سرنشین- مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD- سیستم هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی- باز شدن اتوماتیک دربها به هنگام تصادف- سیستم ضد سرقت (Immobilizer)- چراغ مه شکن جلو و عقب- قفل مرکزی- چراغ هشدار دهنده عیب موتور - چراغهای اتوماتیک-کروز کنترل

غربیلک فرمان و دسته دنده چرمی- کامپیوتر اطلاعات سفر- غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع با کلیدهای کنترل - چراغهای جلو با قابلیت تنظیم نور - شیشه بالابر برقی جلو و عقب-سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک- آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما- سیستم صوتی و مجهز به: رادیو+ CD PLAYER باقابلیت پخش MP3,ورودی USB+ AUX+IPODمجهز به ۶بلندگو-باز کننده درب باک و صندوق عقب از داخل- کمربندهای ایمنی جلو با سیستم پیش کشنده و قابل تنظیم ارتفاع-گرمکن شیشه عقب-ریموت کنترل تاشو

درباره نویسنده

Mr-Ali

8 نظر

  1. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۴:۳۹
    نویسنده: م ل

    فقط سراتو.من دارم کاملا راضی هستم گیربکس یک اطاق عالی شتاب عالی فنی حرف نداره ایمنی پنج ستاره .

    پاسخ دهید

  2. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۵:۴۶
    نویسنده: ویرو

    مزدا ۳ گزینه بهتریه
    داخلی زیبا ، گردش چراغ به مست پیچ(خیلی به کار میاد) و از همه مهمتر ESP
    البته جدیدن سراتو تعویض دنده پدالی (پدل شیفتر) رو هم عین مزدا نصب کرده
    پول داری مزدا۳ نداری سراتو
    در آینده نزدیک هم الانترا میاد

    پاسخ دهید

  3. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۶:۲۷
    نویسنده: مزدا ۳

    کل اطلاعات مقاله بر عکس.حداقل دفترچه مزدا رو مطالعه کنبن شتاب مزدا با وجود گیربکس بینظیرش ۹ ثانیه هستش

    پاسخ دهید

  4. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۷:۰۶
    نویسنده: bj

    در بهتر بودن مزدا شکی نیست….البته خشکی زیاد تنها عیبشه که اذیت میکنه که با چند تغییر من تونستم ۷۰ درصد نرمترش کنم و الان مشکلی ندارم… در کل رانندگی باهاش لذت بخشه….مزدا ۳ جدید+++++ سراتو سایپا—-

    پاسخ دهید

  5. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۷:۴۶
    نویسنده: وارد

    مزدارو نمیدونم ولی سراتو سایپا دارم….
    کیفیت صندلی جلوداشبوردپایین/ کیفیت ترمز پایین ترمزعقب کاسه ای
    ازهمه بدترلاستیکها ایرانی همش خودرو میکشه….. سیستم پایداری ندارد
    میزان رضایت ازخدمات پس ازفروش بسیارپایین….
    نمایندگی اصلی خدمات پس ازفروشش کیلومتر۱۷ مخصوص هست برین ببینین باچاکرم مخلصم چطور سر میبرن کارتم انجام نمیدن….
    درکل پشیمونم ازخرید این ماشین کیفیت پایین

    پاسخ دهید

  6. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۱۸:۵۵
    نویسنده: mehran

    خودروهای جوان پسندی که جوانها نمیتونن بخرند؟!!

    پاسخ دهید

  7. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۲۰:۰۸
    نویسنده: محمد

    برا من که پول ندارم فقط میتونم تفاوت بین اتوبوس و مترو رو حس کنم نه سراتو و مزدا ۳

    پاسخ دهید

  8. تاریخ: ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ در ۲۱:۱۳
    نویسنده: هوشنگ

    مزدا ۶۰ می ارزه
    سراتو ۵۰

    پاسخ دهید

ارسال دیدگاه