۵ دلیل برای اینکه تیبا نخریم! | منطقه ماشین

۵ دلیل برای اینکه تیبا نخریم!

۵ دلیل برای اینکه تیبا نخریم!

از آغاز تولید خودرو تیبا در سال ۱۳۸۸ تا به امروز، این خودرو فروش خوبی را در بازار داخلی تجربه کرده و می‌توان گفت بخوبی توانسته به عنوان پرفروش‌ترین خودروی زیر رنج قیمتی ۳۰ میلیون تومان به بازار داخلی تحمیل شود. در این مقاله سعی شده تا در ۵ بخش مختلف به بررسی این خودرو پرداخته و نتایج را به شما عزیزان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

۱. طراحی ضعیف

در بخش طراحی ظاهری، تیبا برخلاف شعار سایپا مبنی بر " زیبایی ایرانی " نمونه کاملی از ناهماهنگی و عقب‌ماندگی در طراحی است. خصوصاً در بخش جلویی که هیچ اثری از یک طراحی بروز و زیبا در آن دیده نمی‌شود. گرچه در مدل‌های هاچبک، نمای عقب خودرو تا حدی عامه‌پسند و نقطه قوت طراحی این خودرو محسوب می‌شود ولی در دید کلی فقط با یک پراید ارتقا یافته مواجه هستیم که هیچ جذابیتی در بخش طراحی آن به چشم نمی‌خورد.

۲. قطعات بی‌کیفت داخلی

به لطف استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در ساخت فضای داخلی (مخصوصا داشبورد)، این خودرو خیلی راحت می‌توان در کنار صدای شلوغی خیابان‌ها و صدای گوش‌نواز پیشرانه، به صدای جیرجیر داشبورد گوش فرا داد و از آن لذت برد!! در بخش داخلی همانند بخش خارجی با طراحی عجیب و قدیمی روبرو هستیم که این طراحی عجیب در ترکیب باکیفیت پایین قطعات، فضای دوست‌داشتنی را فراهم کرده است که از دیدن آن سیر نخواهید شد!

۳.پیشرانه بی‌رمق

همانطور که می‌دانیم شرکت‌های ایرانی‌الاصل موجود در داخل کشور هیچ علاقه‌ی به تولید پیشرانه‌های جدید برای محصولات خود ندارند و طبق عادت با ایجاد تغییراتی در پیشرانه‌های کهن خود پیشرانه جدیدی به وجود آورده و آن را به‌عنوان پیشرانه‌ای جدید معرفی می‌کنند. متأسفانه باید گفت تیبا هم از این قاعده مستثنا نبوده و سایپا باکمی دستکاری در پیشرانه ۴ سیلندر و ۷۱ اسب بخاری پراید، پیشرانه جدیدی به وجود آورده است که ۱۶ اسب‌بخار قوی‌تر از پراید است. توان بالای این پیشرانه تقویت‌شده در زمان حرکت در سربالایی‌ها یا زمانی که ظرفیت سرنشینان خودرو بیش از ۳ نفر باشد کاملا قابل‌ لمس است و در این‌گونه موارد تیبا هیچ علاقه‌ای به افزایش سرعت و شتاب از خود بروز نمی‌دهد.

۴. ایمنی ضعیف

ازآنجایی‌که خودروهای تولیدشده داخلی از کیفیت و استحکام بالایی برخوردارند، تولیدکنندگان ما اعتقادی به انجام تست‌های ایمنی ندارند و کلا هیچ اطلاعاتی من‌باب نتایج دریافتی خودروهایشان از تست‌های ایمنی اعلام نمی‌کنند. در مورد تیبا هم می‌توان گفت که تاکنون موفق به کسب هیچ ستاره ایمنی نشده است و هیچ اطلاعاتی هم در این زمینه موجود نیست. با توجه به کیفیت پایین مونتاژ این خودرو و ترمزهای مدرن کاسه‌ای استفاده‌شده در این خودرو می‌توان پیش‌بینی کرد در هنگام تصادفات هیچ خطر جدی سرنشینان تیبا را تهدید نمی‌کند و راننده این خودرو با خیال راحت می‌تواند با اشیا مختلف برخورد کند!

تنها نکته‌ای که می‌تواند باعث دلگرمی خریداران این خودرو باشد، وجود کیسه هوای راننده و ترمزهای جلو دیسکی در این خودرو است.

۵. هندلینگ و کیفیت سواری پایین

قابلیت‌هایی که تا اینجا به آن اشاره کردیم، مشخص می‌کند که تیبا خودرو مناسبی برای فضای شهری است ولی ضعفی که بیش از همه می‌تواند در جاده‌ مشکل‌زا باشد، مشکلات هندلینگ این خودرو است که باعث می‌شود تیبا در پیچ‌ها عملکرد چندان مناسبی از خود نشان ندهد و چسبندگی بسیار کمی بر روی آسفالت داشته باشد. دقیقا نمیتوان منشأ چنین مشکلی را مشخص کرد ولی مطمئنا وجود چرخ‌های کوچک، استفاده از قطعات خودروهای مختلف در ساخت سیستم تعلیق، وزن کم خودرو، تقسیم وزن نامناسب در بخش جلو و عقب خودرو... در این فرمان‌پذیری نامناسب بی‌تأثیر نیستند.

در آخر می‌توان گفت با توجه به رقم بالا تعرفه واردات خودرو و درنتیجه عدم وجود رقابت عادلانه بین خودروهای ساخت داخل با نمونه‌های خارجی، بازار خودرویی کشور به میدانی بی‌رقیب برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل‌شده که ماحصل آن اعجوبه‌هایی مانند تیبا خواهد بود.

درباره نویسنده

Mr-Hossein   بنیان‌گذار , موسس و مدیر ارشد شرکت و سایت منطقه ماشین


Warning: Illegal string offset 'buttons_type' in /home/mycarzon/public_html/wp-content/plugins/tmm_addthis/index.php on line 72

Warning: Illegal string offset 'add_buttons' in /home/mycarzon/public_html/wp-content/plugins/tmm_addthis/index.php on line 75

ارسال دیدگاه

ارتباط با ما

نشان ملی ثبت


logo-samandehi

درباره ما

سایت منطقه ماشین با اهدافی متفاوت برای مردم ایجاد شد.با گروهی بزرگ و حرفه ای از تهران و تمام مناطق آزاد ایران با امکانات وخدماتی جدید برای اولین بار در کشور سپاسگزایم از شما مردم عزیز برای همراهیتان

طراحی و اجرا : گرافیک ایران